Hoppen langs de Belgische kust met de tram.
Veertien haltes om bij stil te staan.
Onze Belgische kusttram is uniek. Hij verbindt alle kustgemeentes tussen De Panne en Knokke. Met zijn 67 km lijkt hij de langste tramlijn ter wereld te zijn.
Nergens anders ter wereld kan je zo lang zonder overstap op 1 tramlijn zitten.
De Kusttram is de tram die rijdt op de tramlijn langs de Belgische kust. De lijn begint in Knokke, nabij de grens met Nederland, en eindigt in De Panne, nabij de grens met Frankrijk. Het zou met een lengte van 67 kilometer de langste tramlijn ter wereld zijn. De spoorwijdte is 1000 millimeter (meterspoor), de lijn is ingericht voor eenrichtingstrams. De tram wordt sinds 1991 geëxploiteerd door Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn.
In onderstaande link kan je ook meer lezen over : de geschiedenis, het heden, hermeLijnen aan de kust, jubilea (125-jarig bestaan in 2010) en het spoorschema
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kusttram
Ik schreef 14 haltes om bij stil te staan maar in werkelijkheid zijn er 68 haltes en die kan je vinden in een tabel via onderstaande link. Hier staat ook waar er toegankelijkheid is voor rolstoelpatiënten en ev. aansluitingen op trein of bus.
http://www.delijn.be/dekusttram/Reisinformatie/index.htm
De eerste tram, 125 jaar geleden.
en de tram nu
Het is een leuk idee om de Belgische kust te ontdekken met de kusttram. Je vermijdt de drukte op de weg en komt op plaatsen die met de auto niet altijd bereikbaar zijn. Ik denk aan de smalle eenrichtingsstraatjes die tijdens de zomer noodgedwongen tot voetgangerszone worden herschapen. Je hebt tijdens het hoogseizoen ook geen zorgen over parkeerproblemen.
Er zijn veel haltes voorzien en in de zomer komt er om de 10 minuten een tram voorbij. In het voor-en najaar is dat om de 15 minuten. En wie een winterwandeling wil maken op verschillende plaatsen kan rekenen op een tram om de 20 minuten.
De tijd dat mensen op vakantie zich alleen maar nestelen in hun verblijfplaats is voorbij. Velen willen actief genieten en naast de rustige boot-, zwem- en zonnebadmomenten ook boeiende uitstappen maken.
Kortom, neem de tram en ontstress, ontdek de verschillende badplaatsen met elk hun eigen karakter, omgeving, cultuurevenementen en .. geniet.
Meer informatie over de Kusttram en de verschillende tarieven vind je op de site van de kusttram.
Soms is de tram mooi beschilderd
Wie reist mee?
Ik plaats bij elke kuststad of -gemeente één of meerdere linken waar je meer kan te weten komt over die plaats.
1. Knokke
We beginnen onze excursie nabij de grens met Nederland, in Knokke. Het begin- of eindpunt van deze langste tramlijn bevindt zich aan Knokke station.
Knokke-Heist is een badstad waar men kan wandelen of fietsen naar believen. Je geniet van de gezonde Noordzeelucht, de weidse poldervlaktes en kilometerslange fietspaden die al dit moois doorkruisen. Het fietspad langs de Belgische-Nederlandse grens kronkelt langs het natuurgebied Het Zwin tot in Nederland waar je een stukje Zeeuws-Vlaanderen kan ontdekken. Overal in de badstad kan je aan een prijsje degelijke fietsen huren voor enkele uren of meerdere dagen.
De immens grote zandvlakte van ‘Het Zwin’ laat zich elke dag overspoelen door het zeewater. Het is tijdloos indrukwekkend. Je leert er heel ontspannen over een unieke natuur, op eigen houtje of onder de vleugels van een ervaren gids. Het is er zo mooi als ‘s zomers het zwinneblommetje het hele reservaat betoverend paars kleurt. Of tijdens de winter wanneer je met stevige laarzen en gezwinde tred in de woeste vlakte gaat uitwaaien.
Om te winkelen in Knokke-Heist kan je gaan van eenvoudig tot opmerkelijk exclusief met de grootste internationale, gerenommeerde topmerken die pronken met een flagstore in de gouden shoppingdriehoek Lippenslaan, Dumortierlaan en Kustlaan. En bovendien non-stop, want ook op zondag. Ik kan je enkel aanraden om voldoende geld of creditcards mee te brengen in deze chique stad.
Voor wie houdt van kunst, er zijn tientallen kunstgalerijen in Knokke
http://www.knokke-heist.info/ontspanning/kunstgalerijen
Tramhalte : Knokke Station
2. Zeebrugge
Van Knokke gaan we naar het relatief stille Zeebrugge. We richten onze camera op de hoek van de Zeedijk en de baron de Maerelaan. Hier straalt het voormalige Palace Hotel, later Residentie Palace, nog steeds grandeur uit. Het gebouw werd voltooid net voor het uitbreken van WOI en was voornamelijk bedoeld om de rijken die van hieruit de oceaan overstaken, onderdak te verschaffen.
Een eeuw later is Zeebrugge nog steeds een haven waar veel toeristen aankomen en vertrekken met gigantische cruiseschepen.
Tramhalte : Zeebrugge Strandwijk
3 & 4. Blankenberge
Wie spreekt van Blankenberge denkt aan de pier. Deze is gemaakt van beton en steekt 350 meter ver in de Noordzee. De Blankenbergse pier was de eerste aan de Atlantische kust van het Europese vasteland, en heeft sedertdien enkel het gezelschap gekregen van Scheveningen.
In het Belle Epoque Centrum, samengesteld uit drie verbouwde belle époque villa’s, maak je kennis met de vergane glorie van de periode 1870 – 1914. Bij een rondleiding in dit prachtige museum ontdek je hoe de Europese burgerij een redelijke welvaart kende en dat belangrijke ontwikkelingen plaatsvonden in de maatschappij, de wetenschap en de bouwkunst.
Blankenberge ontwikkelde zich toen tot een belangrijke badstad met architecturale realisaties zoals het casino, de Pier, kustvilla’s en grote hotels voor het opkomend toerisme.
Breng ook een bezoek aan Sea Life. Meer dan 50 aquaria tonen de mysterieuze onderwaterwereld. En met meer dan 2500 dieren biedt SEA LIFE een prachtige staalkaart van de 7 wereldzeeën.
Of ga naar het serpentarium. Hier maak je een reis door de wereld van reptielen. Talloze exotische dieren zijn hier te zien in hun natuurlijke biotoop.
Twee tramhaltes : Blankenberge Station en Blankenberge Pier
5. De Haan
We sporen verder door naar de mooiste tramhalte van de kust en bij uitbreiding van gans België. Het gebouw dateert uit de begintijd van de tramlijn ( op 08/08/1886 opende de lijn Oostende – Bredene-dorp – De haan – Blankenberge). Het pittoreske tramstation van De Haan-aan-Zee werd gebouwd in 1902 en huisvest de dienst voor toerisme. Het gebouw wordt gekenmerkt door een pseudo-vakwerkstijl met decoratieve dakaccenten, zoals we die kennen uit de Engelse en Normandische kustarchitectuur.
Wie hier uitstapt, moet uiteraard verder kijken dan het stationnetje alleen. Wie van het Engels-Normandische vakwerk houdt, kan zich hier in de omliggende omgeving vergapen aan honderden mooi huizen.
6 & 7. Oostende
Koning Leopold II drukte zijn stempel op diverse plaatsen in de stad. Een van de mooiste bouwwerken zijn de prestigieuze Koninklijke Gaanderijen aan de zeedijk tussen het koninklijk Chalet en de Wellington Renbaan.
Henri Maquet ontwierp in 1900 de eerste Koninklijke gaanderij: een L-vormige, gesloten en overdekte verbinding tussen het koninklijk chalet en een groot salon in achthoekige vorm. De galerij is nu gekend onder de naam Venetiaanse Gaanderijen, verwijzend naar de classicistische architectuur van Venetië. Toen de Koninklijke familie besliste niet langer gebruik te maken van haar verblijfplaats aan zee, kreeg de stad Oostende het hele complex in concessie. Het moest een culturele bestemming krijgen. De Venetiaanse Gaanderijen werden in 1998 – 1999 gerenoveerd en zijn nu een tentoonstellingsruimte.
De Wellington Renbaan is overigens zelf een mooi stukje erfgoed.
Het was en is een hippodroom, aangelegd in 1892 door de belle-époque-architect Antoine Dujardin.
Heel even dreigde de hippodroom in verval te raken maar onder meer door het installeren van een golfterrein (9 holes) is de renbaan weer helemaal bij de tijd en populair.
In het Ensorhuis ziet u niet enkel werken van de bekende Oostendse kunstenaar James Ensor (1860–1949), ook zijn leefwereld wordt er perfect gereconstrueerd.
Als je langs het water wandelt, zie je al van in de verte grote, rode ‘dingen staan. Deze kunstwerken op het Zeeheldenplein zijn het werk van Arne Quinze. Hij gaf ze de naam Rock Strangers. Het werk lokt zowel positieve als negatieve reacties uit bij de modale Oostendenaar en de bezoekers. De een vind het tof omdat het abstract is en contrasteert met de omgeving. Anderen vinden het een hoop gesmeten containers en een geldverspilling (40.000 euro).
Persoonlijk vind ik er niet veel moois aan, dat geld had misschien beter kunnen gebruikt worden voor wat meer groen in de stad?
Dit jaar (2014) zijn de zandsculpturen dé attractie van Oostende (meer hierover in een apart artikel).
http://www.visitoostende.be/nl/doen
Tramhaltes : Oostende Koninginnelaan en Oostende Renbaan
Voor de volgende 7 tramhaltes neem ik jullie mee naar volgend deel : Rij je mee met de Belgische kusttram