Vlieg je met me mee?

 

Tips om voordelig te vliegen.

Welke rechten/plichten heb je als passagier?

1. Het beste moment om een vlucht te boeken?

Prijzen van vluchten kunnen verschillen op elk tijdstip van de dag. Online boeken is dus voordeliger als er weinig surfers zijn.

Dat wil zeggen heel vroeg in de ochtend, ’s avonds laat of zelfs ’s nachts.

Hoe populairder de vliegdagen, hoe duurder. Iedereen boekt graag een weekend van vrijdag tot en met zondag.

Dat drijft dus de prijzen op. Het loont misschien de moeite een midweek te boeken, als je er tussenuit wil.

Vliegen op dinsdag, woensdag en donderdag is in regel het goedkoopst. s‘ Avonds laat of ’s morgens vroeg vliegen, drukt meestal ook de prijs.

 

2. Wacht ik op een last minute of moet ik net heel vroeg reserveren?

Last minute vluchten zijn meestal interessant wanneer je ze echt op het laatste nippertje boekt, bv. één dag voor je afreist.

Voor alle andere tickets geldt doorgaans dat hoe vroeger je ze vastlegt, hoe interessanter de prijs.

 

3. Zijn lowcostmaatschappijen altijd voordeliger?

Vaak wel, maar niet altijd. Lowcostmaatschappijen vliegen vaak op luchthavens die een eind buiten de stad liggen.

Bedenk dan dat je taxirit de prijs kan doen oplopen of dat je door het tijdverlies misschien een extra nacht in het hotel moet verblijven.

Let ook op de supplementen van maaltijden en bagage. Lowcostmaatschappijen bieden dan wel ultra-lage ticketprijzen, maar rekenen forse bedragen aan voor elke koffer die je meeneemt. Vergelijk het aanbod zeker met promoties bij klassieke luchtvaartmaatschappijen, want die kunnen nog al eens goedkoper uitvallen dan de lowcostvluchten.

 

4. Waarom wordt een vlucht goedkoper naarmate er meer tussenstops zijn?

Ook al leg je meer kilometers af, de service is natuurlijk minder. Overstappen maakt je reis vermoeiender en minder comfortabel.

Vliegtuigen moeten ook voor meer dan 95% vol zitten om rendabel te zijn.

Het is dus belangrijk om alle vluchten zoveel mogelijk op te vullen en dat kan door passagiers verbindingen met tussenstops te laten maken.

 

5. Hoe kan ik vluchten het makkelijkst vergelijken?

Op gespecialiseerde sites zoals http://www.skyscanner.net of http://www.kayak.com kun je gemakkelijk tarieven van verschillende luchtvaartmaatschappijen vergelijken. Een bekend trucje is kijken of je bestemming eventueel een tussenstop vormt op een andere vluchtlijn. Bijvoorbeeld als je Brussel-Zürich vliegt, zal dat duur zijn. Boek je Brussel-Milaan met tussenstop in Zürich, dan vlieg je waarschijnlijk veel goedkoper naar Zürich.

 

6. Hoe kan ik vermijden dat ik moet bijbetalen voor bagage?

Hoeveel kilo bagage je gratis mag meenemen aan boord, hangt af van de geboekte reisklasse en de luchtvaartmaatschappij.

Ook bij grote maatschappijen wordt overgewicht genadeloos afgestraft , en betaal je makkelijk zo’n 15 euro per kg. extra.

Hou er dus rekening mee als je ticketprijzen vergelijkt. Check even de site van de luchtvaartmaatschappij.

Meestal mag je tussen 20 en 30 kg bagage meenemen. Let op : elk stuk afzonderlijk mag nooit meer dan 32 kg wegen.

Deze limiet geldt voor alle bagage die op Brussels Airport wordt ingecheckt en is ook van toepassing op een aantal andere internationale luchthavens.

Met deze maatregel wil men rugproblemen bij het grondpersoneel voorkomen.

Ook de hoeveelheid handbagage hangt af van de luchtvaartmaatschappij.

Meestal mag er bij lowcostmaatschappijen meer handbagage mee, omdat zij liever de hoeveelheid ruimbagage beperken.

 

7. Mijn bagage is verloren beschadigd of vertraagd. Waar heb ik recht op?

Je doet zo snel mogelijk schriftelijke aangifte van het verlies of de beschadiging van je bagage bij de bevoegde dienst op de luchthaven.

Bevestig daarna je klacht in een (eventueel aangetekende) brief aan de  luchtvaartmaatschappij.

Als je binnen de 21 dagen aangifte doet van je verloren bagage, dan heb je recht op schadevergoeding.

De Conventie van Montreal voorziet in een maximale vergoeding van 1220 euro per passagier. Meestal krijg je maar een bepaald bedrag per kilo door de luchtvaartmaatschappij uitbetaald. Tenzij je met aankoopbewijzen kunt aantonen dat er dure spullen in je koffer zaten.

Als je gerechtelijke stappen wil ondernemen (bij beschadigde bagage), moet je dat binnen de 2 jaar na aankomst van je bagage doen.

 

8. Heb ik recht op een financiële vergoeding als mijn vlucht vertraging heeft of geannuleerd wordt?

Als je vlucht geannuleerd is, heb je recht op terugbetaling van je ticket. Je kan eventueel ook een schadevergoeding krijgen van 250 euro tot 600 euro.

Als een vlucht naar/vanuit Europa uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij vertraging heeft, heb je recht op bijstand als de vertraging groter is dan 2 uur voor een vlucht van 1500 km of minder, of groter dan 3 uur voor een vlucht van meer dan 1500 km.

Je krijgt geen vergoeding voor een geannuleerde vlucht als die te wijten is aan overmacht zoals slechte weersomstandigheden, als je twee weken vooraf bent ingelicht, of u een andere vlucht voor dezelfde route zonder veel tijdverlies werd aangeboden.

Neem eerst contact met de luchtvaartmaatschappij. Als er geen oplossing uit de bus komt, kun je voor een betwisting met een luchtvaartmaatschappij die vertrekt vanuit België, terecht bij de Federale OverheidsDienst Mobiliteit en Vervoer, Directoraat-Generaal voor de luchtvaart http://passenger.rights@mobilit.fgov.be

 

9. Je vlucht is overboekt

Bij overboeking kun je vrijwillig afzien van je vlucht en heb je recht  op compensatie (geldbedrag of vluchtvoucher). Als je door plaatsgebrek tegen je zin niet kunt vertrekken, móét de maatschappij je bovendien een financiële vergoeding betalen (tussen 200 en 600 euro), je ticket terugbetalen, en bovendien ook in maaltijden en eventueel een hotelkamer voorzien. De hoogte van de vergoedingen vind je via http://www.eccbelgie.be , het Europees Consumenten Centrum.

 

10. Je hebt je vlucht gemist

Als je je vlucht hebt gemist omdat je in een file zat, te laat bent ingecheckt en lang hebt moeten aanschuiven aan de veiligheidscontrole, dan ben je daar zélf verantwoordelijk voor en kun je niemand daarvoor aansprakelijk stellen.

 

 

Nog meer weetjes

  • Belastingvrije goederen

Als je met het vliegtuig terugkeert uit een EU-lidstaat of een niet-EU-lidstaat, dan geldt er een ander maximumbedrag van goederen die je belastingvrij mag invoeren. Keer je terug vanuit de Verenigde Staten, dan geldt er een vrijstelling (voor goederen andere dan tabaksproducten, alcoholische dranken, parfum, koffie en thee) van maximaal 430 euro. Check volgende website van Douane en Accijnzen : http://fiscus.fgov.be/interfdanl/nl/citizens/op_reis.htm

  • Online een goede plaats reserveren

Bij veel luchtvaartmaatschappijen kun je zelf kosteloos je plaats in het vliegtuig reserveren. Ga op zoek naar de allerbeste plaats via http://www.seatguru.com dat voor tientallen luchtvaartmaatschappijen een grondplan van het vliegtuigtype met zetelindeling geeft. De in het groen ingekleurde vliegtuigstoelen zijn goede plaatsen, de rode kan je best mijden.

  • Koffer op slot

Behalve in het land van Obama ! Daar vraagt de TSA, de Transportation Security Administration, heel expliciet dat je koffers open blijven om het werk van de bagagecontroleurs te versnellen. Op de website http://www.tsa.gov (zoek naar Baggage Locks) vind je een lijst van hangsloten die aanvaard zijn, zodat je ze wél mag gebruiken vermits ze met een loper geopend kunnen worden.

  • Vloeistoffen in je bagage

Als je vloeistoffen in je handbagage meeneemt zoals tandpasta of haargel, dan moet je die in een doorzichtig plastic zakje met inhoud van maximaal 1 liter stoppen. Per passagier mag je aan de security slechts één zakje aanbieden, de vloeistof mag in een verpakking van maximaal 100 ml zitten. Enige uitzondering :medicijnen, babyvoeding en dieetvoeding.

  • Ben je zwanger?

Volgens gynaecologen kunnen aanstaande moeders probleemloos vliegen tot de zevende maand van de zwangerschap. Maar omdat elke luchtvaartmaatschappij andere restricties hanteert, mag je toch niet vergeten daarnaar te vragen voor je boekt. Bij Ryanair bv kun je tot je 28ste zwangerschapsweek vliegen zonder dat je een medisch attest moet voorleggen - bij sommige andere maatschappijen zelfs tot de 8ste maand

  • Namaak goederen

Namaakproducten zijn niet alleen schadelijk voor de economie, maar ook voor je gezondheid, zeker als het om voedingsmiddelen of cosmetica gaat. Als je op Brussels Airport wordt betrapt met namaakgoederen, riskeer je inbeslagname en een fikse boete. Die kan oplopen van 50 euro tot 20.000 euro!

  • Catering niet goed?

Ben je niet tevreden over de catering? Op de website http://www.airlinequality.com staat een schat aan kennersbeoordelingen, vooral wat comfort, service en eten betreft. Per maatschappij krijg je meedogenloze ‘recensies’ van passagiers en zelfs een sterrenklassificatie voor vliegtuigmaatschappijen over de hele wereld. Verplicht in te vullen, zodat je anderen behoedt voor een vreselijke ervaring!

  • Ken je de ‘Zwarte lijst’

Het is je plicht, zeker als je met een niet zo bekende maatschappij vliegt, vooraf even de reputatie te controleren. Op http://www.ec.europa.eu/transport/air-ban  vind je de zwarte lijst van de Europese Commissie, met maatschappijen die niet beantwoorden aan de veiligheidscriteria. De lijst van Indonesische maar ook Afrikaanse maatschappijen is hallucinant. 

 

Er zijn nog vragen waarop wij niet onmiddellijk een antwoord kennen …

Greet Sciot van Brussels Airlines gaf een antwoord op volgende vragen :

 

  • Waarom moeten ’s avonds de lichten uit bij het opstijgen en dalen?

‘De hoofdreden daarvoor is veiligheid. In geval er iets gebeurt, is het belangrijk dat je ogen aangepast zijn aan het buitenlicht. Die acclimatisatie kan cruciaal zijn. Vandaar dat ook altijd de luikjes naar boven moeten bij het stijgen en dalen.’

  • Als ik per ongeluk mijn gsm laat aanstaan, veroorzaak ik dan een veiligheidsprobleem?

Er is nog nooit een vliegtuig gecrasht door een gsm. Maar in de luchtvaart neemt men altijd het zekere voor het onzekere. Zo’n gsm kan interfereren met de boordapparatuur en bijvoorbeeld geluidsstoringen veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan een gsm die u te dicht bij een pc laat liggen. Dan kan ook een storend gesuis ontstaan.

  • Is turbulentie gevaarlijk?

Turbulentie is niet gevaarlijk, enkel oncomfortabel. Het gaat om koude en warme luchtlagen die botsen. Vliegtuigen zijn gemaakt om zelfs de hevigste turbulentie te doorstaan. Er is nog nooit een toestel neergestort door turbulentie. Vergelijk het met over een kasseiweg rijden. Tot 95 % van de turbulentie is voorspelbaar. Dus meestal weten piloten wat hen te wachten staat. Zij kunnen 100 km ver zien welk weer ze mogen verwachten, maar door sommige turbulente zones moeten ze nu eenmaal door.

  • Als turbulentie voorspelbaar is, waarom moet dan soms de hele vlucht de gordel aan?

Verraderlijk is het fenomeen ‘clear and turbulence’, waarbij zich plots, totaal onverwacht, hevige turbulentie voordoet. Het vliegtuig kan dan tientallen meters naar beneden zakken. Wie dan geen gordel draagt, kan met het hoofd tegen het plafond smakken en lichtgewond raken. Vandaar dat wij passagiers altijd vragen de gordel gedurende de hele vlucht aan te houden. Dan stelt er zich geen probleem bij onverwachte luchtzakken. Maar nogmaals : ook dit is niet gevaarlijk, enkel vervelend.

  • Kunnen piloten verdwalen?

Neen .. onmogelijk .. Het luchtruim is opgedeeld in luchtwegen, vergelijkbaar met onze snelwegen. Voor de vlucht krijgt een piloot een routeplan, de weersvoorspelling en een brandstofplan. De route wordt tijdens de vlucht voortdurend gemonitord. Daarvoor is er meer dan één navigatiesysteem aan boord. Mocht de piloot afwijken van zijn route, dan vertelt het antibotsingsysteem wanneer andere toestellen te dichtbij komen en wat het vliegtuig moet doen om ze te vermijden. Soms gebeurt het wel dat een vliegtuig via een omweg naar zijn bestemming moet, omdat het te druk is op bepaalde plekken. Omgekeerd kan een piloot tijdens de vlucht ook een shortcut krijgen van de luchtverkeersleiding en 5 of 6 minuten winnen. Gedurende de hele vlucht moet het toestel in contact blijven met de luchtverkeersleiding. Gebeurt dat niet, dan staat de luchtverkeersleiding alarm en worden er F16’s op afgestuurd.

 

Foto's : gelabeld van google

Sommige delen van tekst komen uit :  http://HLN.be  en   http://plusmagazine.be