Kerak en de kruisriddersburcht

 

We verlaten de King’s Highway om Kerak te bezoeken. De stad bevindt zich op de top van een heuvel en biedt een prachtig uitzicht over de Dode Zee.

Kerak of Al-Karak werd al met de naam uit de IJzertijd "Kir di Moab" in de bijbel genoemd. Het was één van de voornaamste steden van het Moabieten rijk. Tegen het eind van de Hellenistische periode werd Karak een belangrijke stad en was bekend onder de naam "Kharkha". In de Byzantijnse Tijd, in de vijfde eeuw na Chr. was het een aartsbisschopsstad en bevond er zich de zeer vereerde "Kerk van Nazareth". Karak bereikte de top van haar invloed in de tijd van de Kruistochten en de Ejubiden, waarvan de meeste archeologische resten dateren.

De kruisriddersburcht

We gaan een kijkje nemen bij een belangrijk kasteel voor de kruisvaarders, nu een van de meest bekende kastelen van het land. Vanuit de burcht heb je ook een mooi uitzicht op de groene heuvels in de omgeving. Het loont de moeite om de burcht van de kruisvaarders te bezoeken.

Na de verovering van Jeruzalem in 1099 waren de christelijke kruisvaarders onder Boudewijn I met hun troepen tot in het oosten doorgedrongen. Een van de eerste burchten die zij hier optrokken was de verder zuidwaarts gelegen vesting Shobak (1115).

Het kasteel van Karak werd in 1136 door Payen, de kruisvaarder, heer van Karak en Shobak, gebouwd om TransJordanië te kunnen controleren en de verbindingen tussen Egypte en Syrië te kunnen verbreken. Het werd in 1188 door de Ejjubiden veroverd en in 1263 uitgebreid door de Mammelukse gouverneur Baybars die er in de noordwest hoek een toren bij aan liet bouwen.

In 1840 werd het door Ibrahim Pasha van Egypte veroverd. Hierbij is het grootste deel van de versterkingen verwoest.

Het kasteel strekt zich uit over het zuidelijk gedeelte van de hoogvlakte en is één van de mooiste voorbeelden van militaire bouwwerken van de kruisridders. De muren zijn versterkt door beschermende rechthoekige torentjes, er zijn lange gewelfde stenen tunnels, die uitsluitend door de schietgaten worden verlicht.

De diepe gracht aan de westzijde isoleert de plek hier volledig.

Dit enorme kasteel van zeven verdiepingen is gebouwd op een grote heuvel. Vroeger had de stad een belangrijke rol in de kruistochten die over de King’s Highway naar het Heilige Land liepen. Ondanks dat de burcht al meer dan 1000 jaar oud is, is hij over het algemeen nog in erg goede staat. Met name de ondergrondse gangen zijn nog bijna volledig intact, maar ook grote delen van de bogen en gangen zijn nog heel. Ik vond het een erg indrukwekkende plek en was vooral verbaasd over de grootte van Al-Karak.

Om alles rustig te bekijken moet je toch wel minstens twee uur rekenen. Behalve het bovengrondse gedeelte is er ook nog een ondergronds gedeelte. In dit gedeelte is nog het meeste te zien zoals een herkenbare keuken en vele slaapvertrekken. Om alles te zien heb je wel een zaklamp nodig. In het kasteel lopen ook mannetjes rond met een zaklamp die voor een fooi graag als gids willen functioneren. Voor 5 JD kan je bij de ingang eventueel een audio guide huren. Vanaf de bovenste lagen van kasteel heb je een schitterend uitzicht en over de omgeving en is het gelijk duidelijk waarom het kasteel hier gebouwd werd.

https://reisreport.tv/kerak-kasteel-jordanie-kruisvaarders/

https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/jordanie/kerak-si16420.html

 

We zetten onze weg verder langs de Kings Highway. Ik geef nog een paar beelden mee van de stopplaatsen op deze weg.

Stel je geen wegrestaurants of pauzeplekken voor zoals wij hier kennen.

De eerste is redelijk groot, minder primitief, druk bezocht door toeristenbussen en langere tijden om aan te schuiven voor het toilet.

 

Af en toe moeten we trager rijden voor de herder en zijn schapen.

Af en toe moeten we trager rijden voor de herder en zijn schapen.