Reis in Noorwegen - het neusje van de zalm.

Noorwegen: een land dat alleen maar mooie indrukken naliet.

Ik neem jullie deze keer mee naar een unieke ontdekkingsreis vol afwisseling, langs magnifieke trajecten doorheen een woeste bergwereld. We maken korte wandeltochten, cruises te midden van de indrukwekkende fjorden en bezoeken kleurrijke dorpjes.
Tijdens onze reis ontbreekt het ook zeker niet aan cultuur met de staafkerken en de prachtige steden Bergen en Oslo. Achter ieder bocht, over iedere bergtop is weer iets nieuws te zien en weer iets anders te beleven.

Noorwegen is zonder meer een fascinerend land, dat een onvergetelijke indruk nalaat. In geen enkel Europees land vindt men zoveel ongerepte, overweldigende natuur en vooral de fjorden zijn adembenemend mooi. De indrukwekkende landschappen brengen daarenboven rust en  ontspanning.

Eerst iets heel kort over Noorwegen.

Noorwegen, officieel het Koninkrijk Noorwegen, ligt op het Scandinavische schiereiland en grenst aan Zweden, Finland en Rusland. Noorwegen was een zelfstandig koninkrijk van de 9de eeuw na Chr. tot 1397, waarna het in de Unie van Kalmar terechtkwam met Denemarken en Zweden. Toen Zweden in 1521 de unie verliet, werd Noorwegen al snel een provincie van Denemarken. Het bleef onder Deens gezag tot het in 1814 overging in Zweedse handen. Noorwegen kreeg toen een eigen grondwet en meer zelfbestuur.
In 1905 werd Noorwegen weer een onafhankelijke staat met koning Haakon VII als staatshoofd.

Noorwegen is een 'constitutionele' monarchie. Een constitutionele monarchie is een vorm van monarchie waarbij de macht van de monarch of regent wordt geregeld door de grondwet (constitutie). De grondwet bevat zowel de rechtens als de beperkingen van deze macht.
De huidige koning is Harald V.  De hoofdstad van Noorwegen is Oslo.

Noorwegen bezit een deel van Antartica. De kustlijn, die circa 2.740 km lang is, is omzoomd met eilanden en talrijke fjorden die diep gekarteld zijn. Een fjord is een bepaald type inham in een bergachtige kust, gekenmerkt door steile wanden die door gletsjerwerking zijn uitgesleten. Vanwege de ligging aan de Atlantische Oceaan, heeft Noorwegen voor een noordelijk land, een mild en vochtig klimaat.
Het grootste deel van de bevolking is geconcentreerd langs de zuidelijke kust en de valleien, waar ook de belangrijkste steden liggen. De literaire taal van Noorwegen was vele jaren het Deens, waaruit de twee officiële talen van Noorwegen afgeleid werden.

De Lutherse Kerk is de staatskerk, maar alle andere godsdiensten genieten vrijheid van verering. Het onderwijsniveau in Noorwegen is zeer hoog: de universiteiten bevinden zich in Oslo, Bergen, Trondheim en Tromsø
Bijna drie vierde van het Noorse grondgebied is niet productief, minder dan 4% is gecultiveerd. Het land importeert meer dan 50% van zijn voedsel. De enorm bergweilanden worden gebruikt voor het houden van rundvee en schapen en in het noorden voor rendieren. Ongeveer één vierde van Noorwegen is bebost. Hout is de belangrijkste natuurlijke rijkdom en is de basis voor één van de belangrijkste industrieën.
De mooie Noorse fjorden en de middernachtzon van het verre noorden zijn bijzonder aantrekkelijk. De visserij (in het bijzonder van kabeljauw, haring en makreel) is belangrijk. Verse, ingeblikte en gezouten vis wordt vanuit Noorwegen uitgevoerd over gans de wereld.
De belangrijkste industrieën van het land zijn aardolie, aardgasproductie, de scheepvaart en scheephandel. De belangrijkste handelspartners zijn: het Verenigd koninkrijk, Duitsland, Zweden, Nederland, Denemarken en de Verenigde staten.

En te midden van dit rijke land reisden wij rond.

Het is zondagavond, de valiezen zijn klaar. Nog snel het lijstje nakijken of niets vergeten werd, de handbagage controleren en we gaan vroeg onder lakens want het wordt een korte nacht. Het vertrek is gepland om 06.30u. Het wordt deze keer geen vliegreis, maar een busreis. De maatschappij is heel bekend om zijn busreizen naar Noorwegen. Het staat vermeld dat Noorwegen hun top-specialiteit is, dat trok ons enorm aan. We hadden alleen maar héél positieve reacties gehoord en de gids is enorm ervaren. Hij kent Noorwegen als het binnenste van zijn broekzak.

Op naar Noorwegen dus …

Via Antwerpen – Venlo rijden we Duitsland binnen. We houden halt voor het middagmaal in de omgeving van Osnabrück.

Vandaar gaat het over Bremen en Hamburg naar Kiel.

Hier ligt het cruiseschip van Stena Line. Het is een zonnige avond en we genieten van het mooie weer bij de afvaart.

's Avonds smullen we van een heerlijk Scandinavisch buffet, vol verse zalm en andere vissoorten. Er wordt al snel kennis gemaakt met medereizigers en vol dromen van een mooie reis gaan we slapen. We overnachten in een ruime tweepersoons-buitenkajuit.

De tweede dag … ‘Land in zicht’.

Terwijl we genieten van een uitgebreid Scandinavisch buffet, varen we de Zweedse haven van Göteburg binnen. Ja, we rijden eerst een stukje door Zweden vooraleer Noorwegen te ontdekken. Na de ontscheping volgen we de grillige Zweedse westkust, langs de eilanden Tjorn en Orust, richting Noorwegen. Het weer valt niet mee. Er is een motregen maar dat is niet abnormaal hier. Zweden is niet alleen het land van eindeloze bossen, duizenden meren en rustieke vissersdorpjes. De gids wil ons toch een 'ander' stukje Zweden tonen. Hier zijn de rotstekeningen uit de prehistorie, zoals ze voornamelijk te zien zijn in de provincie Bohuslän, aan de prachtige westkust. We houden een korte stop bij de mysterieuze, prehistorische tekeningen van Tanumshede.

The Rock Carvings in Tanum
De rotstekeningen van Tanum liggen in het zuidwesten van Zweden. Ze zijn ongeveer 3000 jaar oud en stammen uit de Bronstijd. De tekeningen zijn eigenlijk gravures die in het graniet zijn gehouwen. Ze liggen in openlucht en zijn in enkele gevallen rood ingeschilderd om ze duidelijker zichtbaar te maken. De afgebeelde motieven laten onderwerpen, gebruiksvoorwerpen en het geloof van mensen uit de Bronstijd zien.
De rotstekeningen van Tanum werden in 1994 ingeschreven op de 'Werelderfgoedlijst van UNESCO'.

Na dit bezoek en een middagmaal, toeren we verder … Noorwegen in.

We komen langs Oslo maar bezoeken de stad zelf niet. Dit bezoek is voorzien tijdens de laatste dagen.

We rijden langs het Mjosameer, het grootste meer van Noorwegen.

In Hamar zien we Vikinghalle Snekke (Olympische Winterspelen 1994 in Lillehammer). Hamar was onder andere de gastheer voor het kunstschaatsen en het schaatsen.

Volgende komt uit Wikipedia :

'Hamar is in Nederland vooral bekend door haar schaatsstadion. Ook in het verleden was de plaats bij Nederlandse schaatsers al bekend. Voordat in Nederland kunstijsbanen werden aangelegd was Hamar vaak de plek waar de kernploeg trainde als er thuis geen natuurijs was. In het Vikingskipet (een omgekeerd Vikingschip, vanwege de vorm van het gebouw) worden regelmatig schaatswedstrijden gehouden. Zo werd het WK allround voor mannen hier gehouden in 1993. In 1994 was Hamar de locatie voor de schaatswedstrijden van de Olympische Spelen en ook in 1999 en 2004 werd het WK Allround hier gereden. In 2009 en 2010 werd Sven Kramer wereldkampioen in Hamar.'

Niet ver hier vandaan is het hotel waar we een fantastisch uitgebreid avondmaal krijgen en waar we één nacht zullen slapen. De gids verwittigde ons dat alles heel duur is, in Noorwegen. Wij dachten een flesje wijn te vragen bij het avondmaal, maar toen we de prijs hoorden hebben we het die eerste avond toch maar bij water gehouden (dat was gratis). De vorige nacht op de boot hadden we niet zo goed geslapen en dit was een lange dag. We zijn blij als we ons kunnen neervleien. Morgen wacht onze eerste volledige dag in Noorwegen en het programma staat goed vol.

Morgen bezoeken we Lillehammer en omgeving en rijden we verder door een adembenemende natuur.