Turijn: de filmstad

 

Nu we nog in de omgeving van de Po rondhangen (vorig deel), zijn we dichtbij een gebouw met een indrukwekkende koepel.

We zagen het al eerder van op verschillende plaatsen in de stad. Je kán er niet naast kijken, het is de indrukwekkende koepel van de Mole Antonelliana.

De Mole Antonelliana kreeg zijn naam naar die van de architect die het gebouw ontwierp, Alessandro Antonelli. Hetgeen wij nu zien als een immens gebouw, moest oorspronkelijk een synagoge worden. Het werd gebouwd in opdracht van de welvarende joodse gemeenschap van Turijn in de jaren 1862-1889. Maar de architect werd zo extravagant en overschreed het budget zo grandioos, dat de joden het voor bekeken hielden en de werken lieten stopzetten. Het gebouw diende dan als opslagplaats en werd min of meer onderhouden door de stad. In de jaren ’50 is de spits naar beneden gedonderd. Gelukkig werd in 1878 het werk weer aangevat dankzij financiële steun van de stad zelf. De spits haalde een hoogte van 167,5 meter, een wereldrecord voor bakstenen gebouwen. Het gebouw werd een jaar na het overlijden van de architect Alessandro Antonelli (in 1889) voltooid. Dat was hetzelfde jaar als de 'opening' van de Eifeltoren in Parijs.

In die tijd (1889), was de Mole het hoogste bouwwerk ter wereld. Dat is het nu niet meer, maar het is nog altijd letterlijk en figuurlijk een van de hoogtepunten en dé trots van Turijn, een historisch monument met een fijn panoramaterras voor een prachtig uitzicht op de stad.

We nemen vooraleer we het gebouw binnengaan tijd voor een wandeling rond het gebouw om een goed beeld te krijgen van de briljante architectuur.

Het is er druk en een smalle straat, dat maakt foto's nemen moeilijk. Door de korte afstand kreeg ik de volledige Mole zelfs niet op de foto.

Rond 1900 was Turijn het centrum van de Italiaanse filmindustrie. Volgens de geschiedenisboekjes was Turijn tot aan de eerste wereldoorlog dé filmstad van Italië en het waren de gebroeders Lumiere die hier hun eerste filmvoorstellingen gaven. In de jaren ’80 ging zonder veel ophef het jaarlijks terugkerend filmfestival van start, maar ondertussen heeft het zich ontwikkeld tot een gezaghebbend evenement.

Deze Turijnse filmgeschiedenis en de belangrijkste collectie van het Filmmuseum is nu voor het publiek toegankelijk in Mole Antonelliana. Na een spectaculaire restauratie is hier, in de zomer van 2000, het National Museo del Cinema (filmmuseum) geopend

De Museo del Cinema is absoluut een must-see als je in Turijn bent. We worden meegenomen in de bijzondere geschiedenis van cinema, van 'magische lantaarns' tot de stomme film. We kunnen diverse bijzondere filmrekwisieten bekijken, zoals een doodskist die in de film Dracula werd gebruikt, de mantel van Peter O'Toole in Lawrence of Arabia en het Darth Vader pak uit Star Wars. Er zijn ook 10 'kapellen' ingericht, helemaal toegewijd aan een specifiek genre.

We staan in de koepelzaal

Een wat ongebruikelijke manier om een eerste indruk te krijgen van het geheel is de glazen lift nemen. Deze gaat in een paar seconden tot in de spits, helemaal naar het hoogste topje van dit bijzondere gebouw, dwars door het museum in de koepel tot aan het bezoekersplatform van de Mole Antonelliana.

Dan ben je op bijna 85 meter hoogte.

En als je geen hoogtevrees hebt, kan je genieten van een overweldigend uitzicht over de stad en wijde omgeving. Op heldere dagen kun je de Alpen zien.

Eenmaal boven genieten wij van een 'mistig' panorama

Wij zagen héél vaag de heuvels en aan de andere kant de Alpen, maar op foto is het niet duidelijk. Ik plaats hier nog twee foto's genomen via google.

Na deze belevenis dalen we geleidelijk weer naar beneden (het kan ook met de lift).

Onderweg zien we zwart wit foto’s van Gina Lollobrigida en Vittorio de Sicca.

Op het toilet staat een foto van Marilyn Monroe voor de vrouwen en Woody Allen voor de heren.

Het Museo del Cinema bestaat uit vijf verdiepingen met de hele geschiedenis van de film, te beginnen bij de vroegste periode van het schimmentheater, de camera obscura (rechtse foto) en de toverlantaarn (linkse foto)

Deze periode is heel goed gedocumenteerd.

We komen van alles te weten over de bioscopen van het land, over beroemde films die in Turijn gedraaid werden en ook de recente films.

Het museum bezit een rijke collectie met 7000 films in de cinetheek, 9000 kunstvoorwerpen, oude prenten, opname-en afspeelapparaten, meer dan 200 toverlantaarns met 4500 verschillende platen en 200.000 posters.

Bij de collectie zien we onder meer negatieven, films en bioscooptechnologie uit het begin van de Italiaanse filmcultuur. Daarnaast vinden we een uitgebreide collectie in het museum van rekwisieten en kostuums uit bekende Italiaanse films naast tekeningen uit oude Walt Disney-films.

En wie kent 'Jaws' niet?

De grote koepelzaal van de Mole is het meest spectaculaire punt van het museum.

Op twee grote schermen draaien in een lusvorm historische filmfragmenten die we kunnen bekijken vanop zalige ligbedden.

Een welgekomen rustpauze die elke citytripper weet te appreciëren

Te midden van een decor uit de film 'Cabiria', het symbool van Turijn als hoofdstad van de film begin 1900, nemen nog bezoekers plaats op de ligbanken om de beelden en speciale effecten te bekijken die op de wanden van de koepel worden geprojecteerd.

Voor een bijzonder tafereel kun je het gebouw 's avonds bezoeken, als een lichtinstallatie de eerste getallen van de reeks van Fibonacci weergeeft op een kant van de Mole. Ook de rest van het gebouw wordt verlicht, waardoor het in bijna de hele stad gezien kan worden.

de laatste twee foto's zijn ook genomen via google.

Niet alle foto's van het interieur zijn duidelijk. Het was er redelijk donker om zuivere opnames te hebben (en flitsen mocht niet). Wie meer wil zien kan een kijkje nemen op de website van het filmmuseum: http://www.museocinema.it/

 

In volgend deel gaan we naar een ander museum, nl. het Egyptisch museum in Turijn