Ik wens je een aangename vlucht
Ik wens iedereen een aangename vlucht - en hou je aan de regels!
Wat betreft omgangsregels tijdens vliegreizen zijn er ellenlange lijsten van wat wel en niet mag.
Eerst een paar regels uit "vroegere tijden”
- gebruik enkel het bagagerek boven je eigen stoelenrij.
- verveel het cabinepersoneel niet met vragen over de vlucht.
- leed je alsof uw ouders meereizen.
Sommige, van die vroegere regels, houden weinig steek, lacht een hostess van Brussels Airlines weg!
- men kan niet altijd de handbagage boven eigen stoel plaatsen
- het is ook normaal dat mensen iets willen weten of vragen, dat is het cabinepersoneel niet vervelen
Een korte of lange vlucht is niet altijd een even aangename ervaring. Je zit urenlang op elkaar gepakt en irritaties kunnen al snel de kop opsteken.
Met deze tips zal jij alvast de andere medepassagiers zo weinig mogelijk tot last zijn.
Hopelijk gedragen alle inzittenden zich even correct als jij want dan is er toch helemaal geen vuiltje aan de lucht!
Bij het inchecken
Ga vooraf na hoeveel bagage je mag meenemen. Zo kom je niet voor verassingen te staan.
Als je 20 kilo per persoon mag meenemen, betekent dat niet dat je een koffer van 40 kilo voor twee mag voorzien! Anders wordt het te zwaar voor de kruiers!
Hou ook rekening met de veiligheidsprocedure, vooral dan in verband met vloeistoffen : tandpasta en gels mogen niet mee in de handbagage.
Haal, vóór je door de controle gaat, alvast alle metaal uit je persoonlijke spullen.
Bij het aan boord gaan
Bekijk vooraf je zetelnummer, zo hoef je dat niet te doen in een krappe vliegtuiggang met veel ongeduldige passagiers achter je.
Draag je handbagage voor je uit, zo laag mogelijk bij de grond, wanneer je je naar je plaats toewerkt. Zo botst die niet tegen armen, benen of hoofden van passagiers die al zitten. Ga zo snel mogelijk zitten, zonder eerst uitvoerig het hele bagagerek te herschikken.
Zit je niet bij je reisgezelschap en wil je liever van plaats wisselen, meld dat dan aan het cabinepersoneel. Ga intussen op de voorzien plaats zitten tot het vliegtuig gevuld is en het personeel naar een oplossing kan zoeken.
“Tenzij een vlucht echt stampvol zit, lukt wisselen meestal wel”
Op een duurdere plaats, met bijbehorende service, gaan zitten mag niet!
Als je dan eenmaal zit, plaats je de spullen die je tijdens de reis nodig hebt in het vak van de stoel voor je of onder de stoel. Maak je gordel vast en hou die de rest van de reis om.
Hostesses geven volgende raad: “hou bij lange vluchten je gordel vastgeklikt, dan hoeft niemand je wakker te maken als er turbulentie of zo is”
Ook bij korte vluchten kan turbulentie zijn, zoals “wake turbulence” – die kan optreden als een vliegtuig in de stroom van een ander vliegtuig belandt. Zoiets kan zelfs de piloot niet voorzien.
Tijdens de vlucht
Bij het opstijgen en landen mag je geen electronische apparatuur niet gebruiken. Zo waarschuwt het cabinepersoneel telkens weer. En toch gebeurt het dat mensen er nog moeten op gewezen worden.
Een telefoontje kan toch niet belangrijker zijn dan de veiligheid van een vliegtuig?
Naar het toilet gaan tijdens opstijgen en landen, mag echt niet!
Ook niet als je Gérard Depardieu heet. Die plaste ooit in een fles toen hij van het cabinepersoneel, tijdens het opstijgen, niet naar het toilet mocht.
Gevolg: het vliegtuig keerde terug en de acteur vloog … eruit!
Daarom, ga best nog eens naar het toilet op de luchthaven, voor je aan boord gaat.
Het cabinepersoneel zit toch ook niet voor niets vastgesnoerd op hun stoelen bij opstijgen en landen!
Eens op kruissnelheid mogen elektronische toestellen weer aan, maar in “flight modus”.
Let erop dat je buren niet moeten meegenieten van je muziek, spelcomputergeluiden en diens meer.
Let op dat je knieën niet in de stoel voor jou duwen. Vraag ook aan kinderen om niet aan de hoofdsteun voor hen te trekken of niet tegen de stoel te schoppen!
Als de passagiers achter je niet zo attent zijn, kan je beleefd vragen om het op te lossen.
Lukt dat niet, dan kan je het cabinepersoneel vragen om in te grijpen.
De “belknop” dient ook om een dienst te vragen en niet alleen voor een glas water of zo!
Roep echter niet continu iemand van het cabinepersoneel bij je.
Hun taak is het om het iedereen zoveel mogelijk naar de zin te maken en dat is geen geringe opgave met gespannen passagiers aan boord.
Als de stewardess iets vraagt, zet dan je hoofdtelefoon af, dat is elementaire beleefdheid.
Passagiers die plots hun zetel achterover klappen zorgen voor wrevel.
Even achteruit kijken om de passagiers achter jou duidelijk te maken wat je van plan bent, en dan voorzichtig je stoel laten zakken, is het minste wat je kan doen.
Kijken of er iets op het klaptafeltje van je achterbuurman of -vrouw staat, is belangrijk.
Als er net drank of eten opgediend werd, wacht dan tot de mensen achter je hun maaltijd beëindigd hebben. Eten wanneer de stoel voor je achteruitgeklapt is, lukt niet zo best!
En hou er rekening mee dat alcohol sneller effect heeft tijdens een vliegreis dan op de begane grond. Laat je dus niet verrassen!
Blijf zoveel mogelijk op je plaats zitten. Zorg dat je boeken, snacks en alles wat je denkt nodig te hebben bij de hand hebt, zodat je de buren niet hoeft te storen om regelmatig in het bagagecompartiment te graaien.
Doe je omgeving een plezier en drink met mate.
Je baby verschoon je op het toilet, dus niet op één van de stoelen en zeker niet wanneer er maaltijden worden geserveerd.
Doe je leeslampje uit, schuif het raamluikje naar beneden en maak je gordel zichtbaar vast voor je gaat slapen
Schoenen uittrekken of toch maar aanhouden?
Als je ze niet aanhoudt, voorzie dan extra sokken. Zo blijven andere passagiers mogelijke zweetluchtjes bespaard.
Als je zich in het gangpad begeeft, slinger dan niet met je handen van de ene hoofdsteun naar de andere.
Neem een voorbeeld aan het cabinepersoneel dat elegant en zonder hulp overeind blijft!
Wie krijgt de armleuning?
Voor de armsteun aan het gangpad en het raam is het antwoord duidelijk. Maar voor wie zijn de middelste armleuningen?
Verhitte discussies doen vermoeden dat er geen etiquetteregel bestaat voor dit probleem.
De gouden suggestie: de plaats aan het raam laat je toe om buiten te kijken, die aan het gangpad om ongehinderd op te staan. De passagier op de middelste stoel is de pineut, laat hem/haar dus die armleuningen.
Het is ook heel onbeleefd als mensen op de eerste rij hun voeten tegen de wand zetten.
In business class zijn er soms zelfs die tegen het videoschermpje duwen!
Na het landen
De bemanning mag nog zo aandringen om te blijven zitten tot het vliegtuig stilstaat, niemand volgt hun raad op!
Nochtans kan er nog van alles misgaan. Blijf zitten, met de gordel om!
Laat in ieder geval het bagagerek dicht zodat er niets op je hoofd valt of op dat van de medepassagier!
Verlaat het vliegtuig ordelijk!
Kijk of je niets vergeten bent en laat geen slachtveld achter. Afval laat je gewoon achter in het papieren zakje in de rugleuning van de stoel voor jou.
Tenzij je het zakje gebruikt hebt omdat je ziek werd. Dan overhandig je het aan een stewardess of steward
Kan het nog onbeleefder?
- De hoofdsteun voor zich gebruiken als steuntje voor de voeten, terwijl men zijn teennagels knipt
- Zweterige sokken te drogen hangen bij een ventilatieroostertje
- Een met braaksel gevuld zakje weer in het vak van de stoel ervoor proppen
- Het hoesje op de hoofdsteun als zakdoek gebruiken
Volgend deel : Ben jij een reiziger met een doel?