Saint-Valery-sur-Somme
In vorig deel bezochten we Le Crotoy
Saint-Valery-sur-Somme overtroeft Le Crotoy zowel in schoonheid als sfeer.
Het stadje ademt de charme uit van een kleine jachthaven, de bedrijvigheid van een vissershaven, gezellige restaurantjes, een strand en een bovenstad met vakwerkhuizen en vestingmuren.
In 1066 ontscheepte Willem de Veroveraar in deze charmante middeleeuwse stad om de Engelsen te verslaan in de slag bij Hastings.
In de benedenstad heerst meestal een gezellige drukte op de dromerige kaai bij de Somme.
Van hieruit kan je een schitterende wandeling maken, helemaal tot Cap Hornu, 2 kilometer zeewaarts.
In de buurt van Cap Hornu ligt de Chapelle Saint-Valéry die kunstenaars zoals Boudin, Degas en Seurat inspireerde.
De horeca in Valéry-sur-Somme zet vooral in op gastronomie, discotheken zijn er niet te bespeuren.
Mensen komen naar hier om romantisch te tafelen of de natuur te bewonderen.
De ‘Cité medieval' (de bovenstad)
In Valéry-sur-Somme mag je het middeleeuwse stadsgedeelte niet missen. Wij maken de wandeling naar boven.
Het wordt wel wat klimmen eer we aan de ingangspoort van de bovenstad zijn.
We gaan door de Porte Guillaume, waar in 1430 Jeanne d'Arc doorheen stapte. Ze was toen gevangen genomen door de Engelsen en op weg naar de brandstapel in Rouen.
We wandelen verder door deze middeleeuwse stad.
En we klimmen verder naar de omwalling van de stad.
Van op de vestingmuren op de kleine heuvel, hebben we een prachtig zicht op de baai van de Somme.
en dan gaat de tocht door de andere poort ..
terug naar beneden ...
Eenmaal terug in de benedenstad staat ons nog een leuke attractie te wachten.
Het stoomtreintje, is hét wondermiddel om de landschappen van de Baai van de Somme te ontdekken.
Het tramstation
De stoomtrein
Een reis terug in de tijd op een meterspoor uit 1887.
Het fluitsignaal klinkt … en even later ben je een eeuw terug in de tijd, reizend met echte stoomtreinen tussen le Crotoy, Noyelles-sur-Mer, Saint-Vallery-sur-Somme en Cayeux-sur-Mer.
Het kaartje van de treinroute. Er kan onderweg uitgestapt worden ; gewacht op een volgende trein of een stuk verder fietsen of wandelen.
Je reist langs riviertjes omzoomd door wilgen, tussen akkers en langs moerassen, kortweg de ‘Baie de Somme’ in al zijn veelzijdigheid
Een groep spoorliefhebbers stak eind jaren '60 de koppen bijeen en het resultaat is dat de lijn heropend werd. Zij staan ook in voor onderhoud en restauratie van het spoormateriaal. De machines en wagons zien er onberispelijk uit. De ontvangst is vriendelijk en fietsen mogen gratis mee.
De trein komt aan. Ik vraag me af hoe de trein kan terugrijden, het spoor stopt hier?
Wij staan klaar om op de gevoelige plaat vast te leggen “hoe” men de locomotief afkoppelt en bevestigt aan de andere kant van het treintje.
De locomotief rijdt op een draaiende schijf en wordt zo gedraaid om dan weer vastgekoppeld te worden aan de trein. Ondertussen worden de fietsen ingeladen en stapt iedereen in.
Volg dit gebeuren, dank zij de foto's ..
'het afkoppelen'
'op het plateau (draaischijf) rijden'
'het plateau draait'
'de locomotief is gedraaid en kan nu weer vóór de trein gekoppeld worden'
Een fluitsignaal weerklinkt, we vertrekken.
Geen TGV ... 25 km/u is hard genoeg hier.
We zitten op houten "cowboy-banken" niet zo comfortabel, maar het hoort er nu eenmaal bij. De wagon is alleszins knap gerestaureerd en onderhouden.
Moe maar voldaan keren we die avond terug naar de B&B
Volgend deel : Natuur in de baai van de Somme