Vliegen zonder zorgen

Enkele praktische tips bij een vliegtuigreis.

Wij maakten reeds heel wat vliegtuigreizen, binnen en buiten Europa. Er zijn verschillen tussen een vlucht naar Spanje of Griekenland of een naar Indonesië of Cuba.

Ik denk dat enkele algemene tips toch nuttig kunnen zijn? Er zijn uiteraard nog meer tips dan deze welke ik hier vermeld. Maar ik ga bij het opstellen van het artikel zo’n beetje uit van onze ervaringen! Alhoewel, een huisdier nemen we nooit mee, roken doen we beiden niet meer en … van luchtziekte hadden we tot nu toe ook geen enkele keer last.

 

1. Bagage

Er is een beperking in afmeting en gewicht.  Het is afhankelijk van de reis die je maakt. Buiten of binnen Europa gelden verschillende normen. Hiervoor informeer je best de reisbrochure of de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Bij meer gewicht zal je bijbetalen en dat kan snel oplopen tot 40 euro per extra kilo. Hou er ook rekening mee bij de terugvlucht. Teveel en te zware souvenirs kopen kan duur uitvallen!

Wij nemen kleine verpakkingen mee van bv. shampoo, douchegel, bodylotion, dagcrème, schoonheidsproducten … en als ik monstertjes (staaltjes) heb vooraf, dan spaar ik die om mee te nemen.

Wij doen altijd een extra gekleurde riem rond de valies. Er wordt meestal met de bagage gegooid bij het laden en lossen. Een riem kan voorkomen dat de valies openvalt of het slot stukgaat. Er zijn zoveel bijna identieke valiezen en de riem helpt ons vaak om onze valies gemakkelijker te herkennen op de band, bij aankomst.

Nog meer informatie over bagage vind je hier :

http://www.brusselsairport.be/nl/passngr/lugagge_travelinfo/weight_restrictions/32_kg_maximum/

http://www.schiphol.nl/Reizigers/OpSchiphol/Bagage/MaximaalBagagegewicht.htm

 

2. Handbagage

Je mag slechts één handbagage meenemen. Die moet in het bagagerek bovenaan kunnen liggen. De afmetingen verschillen nogal tussen de maatschappijen onderling. Het maximale gewicht van je handbagage verschilt ook per luchtvaartmaatschappij, het kan variëren tussen 5 en 12 kg.

Een tweede stuk wordt op lijnvluchten getolereerd maar moet heel klein zijn zodat het onder de zetel voor je kan liggen.

Daarnaast zijn er nog een aantal zaken die toegelaten worden. Voor rolstoelgebruikers is een opplooibare rolstoel met twee krukken toegestaan. Voor kleine kinderen wordt een opplooibare buggy eveneens getolereerd.

Als wij een vliegreis maken stop ik steevast volgende in onze handbagage : de medicatie die we nodig hebben, toiletgerief voor 2 dagen, wat reserve ondergoed en soms een reserve lichte kledij (als we naar een warme bestemming gaan). Stel dat de andere bagage verloren gaat, dan kan het wel gebeuren dat die 2 dagen later aankomt op onze bestemming en kunnen wij die eerste dagen toch verder.

Nog meer informatie over handbagage vind je hier :

http://www.brusselsairlines.com/nl-be/praktische-informatie/reisinfo/voor-de-vlucht/bagage-info/hand-bagage/algemene-regels/default.aspx

http://www.handbagageregels.nl/

 

3. Verloren bagage

Bagage kan op een verkeerde band terechtkomen of verloren gaan . Het terugvinden van de eigenaar is gemakkelijk als de naam, adres en telefoonnummer op een label of op de valies staan. Het ideale is : naam en adres van thuis én het van de plaats waar je de vakantie doorbrengt. Wij kleven ook elke keer alle gegevens aan de binnenzijde van de valies. Tja, een labeltje dat eraan hangt is snel eraf genomen. Elke valies krijgt bij de check-in een sticker erop gekleefd. Op je vliegticket wordt dan ook nog het dubbel van de sticker, bevestigd. Verlies die niet, dat heeft men nodig als je bagage verloren gaat.

Bij het maken van 2 valiezen zal ik nooit één valies met alle kledij van Rik en één met alles van mezelf maken. Ik verdeel de kledij van beide over de 2 valiezen.

Als er dan bv. 1 valies verloren gaat of achterna komt, hebben we toch beiden voldoende kledij voor de eerste dagen.

 

4. Verboden voorwerpen

Stop liever geen ‘gevaarlijk’ spul in uw handbagage : dingen zoals nagelvijltjes, zakmessen, schaartjes, injectienaalden. Die vliegen er bij de veiligheidscontrole toch onverbiddelijk weer uit!  En dat hebben wij ooit ondervonden : er werd een klein schaartje in een toiletzakje ontdekt. De toiletzak werd geopend, schaartje eruit en afgeven. We mochten het na de terugvlucht gaan afhalen bij een speciale dienst. We hebben vriendelijk bedankt en bij de thuiskomst het schaartje maar achtergelaten in Zaventem.

Er zijn voorwerpen die verboden zijn in de handbagage, maar sommige mogen ook niet in de valies. Om te weten wat mag en niet mag, raadpleeg volgende links ..

http://www.brusselsairport.be/nl/passngr/security/bags_security/

http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/lucht-en-scheepvaart/regels-over-bagage-europese-luchthavens

https://www.klm.com/travel/be_nl/prepare_for_travel/baggage/baggage_allowance/restricted_baggage.htm

 

5. Tablets, smartphones … aan boord

Nadat de Amerikaanse luchtvaartorganisatie FAA bekendmaakte dat gadgets als tablets tijdens de gehele vlucht gebruikt mogen worden, maakt de Europese organisatie EASA bekend dat ook in Europa de regels versoepeld worden. Het wordt dus toegestaan om je tablet tijdens de gehele vlucht te gebruiken, ook tijdens het opstijgen en landen.  Er is wel een voorwaarde, nl. dat de toestellen in de vliegtuigmodus gezet worden zodat er geen verbinding met een gsm-netwerk gemaakt kan worden.

Luister naar de instructies van het boordpersoneel : telefoneren kan verboden worden en laptops, videospelletjes en ander elektronisch spul mogen niet aanliggen wanneer het lichtje brandt van de gordels (bij het landen, opstijgen en hevige turbulenties).

 

6. Luchtziekte

Luchtziekte wordt veroorzaakt door de bewegingen van het vliegtuig. Niet alleen in het vliegtuig kan men ziek worden door onnatuurlijke bewegingen want we kennen ook wagenziekte, zeeziekte, simulator ziekte. De symptomen kunnen zijn lusteloosheid, hoofdpijn, zweten, bleekheid, braakneigingen en het zich ongemakkelijk voelen. Er zijn ook passagiers die enkel ongemakkelijk voelen zonder te moeten braken, anderen hebben een korte waarschuwingsperiode, braken en voelen zich dan onmiddellijk beter.

Ben je gevoelig voor luchtziekte? Vraag dan om een plekje in het midden van het vliegtuig, in de buurt van de vleugels. Zorg dat je vroeg aan de incheckbalie bent en leg je probleem voor. Laat het bij instappen ook weten aan het personeel.

Hou het hoofd stil, liefst tegen de hoofdsteun, lees niet en sluit de ogen. Stap niet met een lege maag op het vliegtuig, maar eet ook niet te vet of te zwaar. Drink zeker geen alcohol en vraag vooraf aan de dokter een middel tegen luchtziekte.

 

7. Uitdroging

Velen dragen lenzen en hebben in het vliegtuig vaak last van droge ogen. De luchtvochtigheidsgraad van een vliegtuig dat op de grond staat, ligt rond de 46%, maar daalt gedurende de eerste twee uur van de vlucht naar ong. 10%. Ook de airconditioning in een vliegtuig droogt de oog-slijmvliezen uit (dat kan eveneens voorkomen tijdens een lange autorit in een auto met airco).  Een bril dragen tijdens de vliegreis is dus een aanrader. Wil je de lenzen toch laten zitten, bevochtig de ogen dan geregeld met fysiologisch serum of oogdruppeltjes. Verwijder zeker de lenzen tijdens een nachtvlucht of als je in het vliegtuig wilt slapen.

Ook mond en neus drogen makkelijker uit. Door de al te droge lucht in het vliegtuig (en het stof) raken je neusslijmvliezen makkelijk geïrriteerd en gezwollen. Dat geeft een verstopt, onaangenaam gevoel, en bovendien heb je zo minder weerstand tegen virussen en bacteriën die verkoudheden veroorzaken (misschien is het al opgevallen dat je na een vliegreis vaak verkouden bent?).
Wie een gevoelige neus heeft, neemt best een ontzwellende neusspray of een homeopatisch middeltje op zak.
Wees niet zuinig met water: drink zoveel mogelijk, neem eventueel zelf wat flesjes water mee. Minstens een liter water tijdens een vlucht van 5 uur. Voor de huid doet een extra smeerbeurt met een hydraterende crème dan weer wonderen.

 

8. Oorpijn

Oorpijn bij het stijgen en dalen … Rik kan hier van meespreken! De laatste keer had hij opnieuw heel veel pijn bij het landen!

De luchtdruk in een vliegtuigcabine is vergelijkbaar met de druk op 1.800 meter (= een kleine berg). De pijn ontstaat wanneer de druk in de holten binnen in de schedel niet snel genoeg afneemt (bij het stijgen) of toeneemt (bij het dalen). Voor wie verkouden is, hooikoorts of een allergie heeft, kan dat extra lastig zijn.

Door tijdens start en landing kauwgom te kauwen heb je minder last. Bij verkoudheid kan dit onvoldoende zijn. Als kauwgom niet helpt, probeer dan te slikken met gesloten mond en eventueel met dichtgeknepen neus. Een truc die enige handigheid vraagt is iets drinken terwijl je de neus dichtknijpt!

Wie erge gevoelige oren heeft kan preventief oordruppeltjes gebruiken. Voor de kinderen zijn neusdruppels aangewezen. Baby’s geef je bij het opstijgen en dalen beter gewoon een flesje of een fopspeen.

 

9. Jetlag beperken

Hier hadden we wel eens mee te maken bij onze reizen buiten Europa!

Door naar een andere tijdzone te vliegen raakt je innerlijke klok en dus ook je bioritme ontregeld.

Hierdoor komen de basisfuncties van je lichaam zoals spijsvertering, lichaamstemperatuur, hormoonhuishouding en natuurlijk je slaapritme danig in de war.

Mirakeloplossingen zijn er helaas niet, maar hulpmiddeltjes wel :

- wissel drie dagen voor de vlucht lichte en zware maaltijden af, en eet weinig de dag van de vlucht zelf

- drink geen alcohol tijdens de vlucht (mmm, daar zondigden wij wel tegen J)

- hoe meer uitgerust je vertrekt, hoe minder last je zal hebben. Pas je zoveel mogelijk aan de lokale slaap- en etenstijden. Bedenk wel dat je lichaam zich per dag maar één uur kan aanpassen, dus verwacht geen wonderen.

- als je naar het westen reist, is het belangrijk om overdag wakker te blijven tot je je bestemming bereikt en 's nachts te proberen te slapen.

- bij een reis naar het oosten : vermijd het ochtendlicht, ga zo mogelijk ’s middags naar buiten en ga vroeg naar bed.

- volg aan boord al het ritme van de plaats van bestemming

- stel uw uurwerk in het vliegtuig al af op het plaatselijke uur

Op die manier kan je je biologische klok herstellen en je melatonineafscheiding op een natuurlijke manier normaliseren.

Nieuw in de strijd tegen jetlag is melatonine. Dat zou het lichaam helpen om zich makkelijker in te stellen op de nieuwe tijdszone. Blijkbaar mag het product in ons land niet verkocht worden, wij hebben het in alle geval nooit geprobeerd!

Er is de laatste jaren een hele anti-jetlagindustrie ontstaan, met producten met wisselend succes: brillen, speciale lampen die dag- en nachtlicht nabootsen, massagepennen die drukpunten stimuleren op je handen enz. Maak je echter geen illusies, want veel van die wondermiddeltjes hebben maar weinig nut.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Melatonine

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/48420-slaapstoornissen-tips-om-beter-te-slapen-met-melatonine.html

 

10. Goed voor de bloedsomloop

De combinatie van lage cabinedruk, in één houding zitten en nauwelijks bewegen is, op zijn zachtst gezegd, niet optimaal voor je gezondheid. Lang stilzitten in een vliegtuig, kan in de benen bloedklontertjes veroorzaken. Dit geldt zeker voor mensen die tot de risicogroepen behoren (rokers, mensen met overwicht en hart-en vaatziektes). Met mijn minder goede bloedsomloop, probeerde ik steeds, bij lange vluchten, hiermee rekening te houden!

Zo kun je problemen voorkomen :

ga om de twee uur minstens een wandelingetje maken in het vliegtuig

beweeg tijdens de reis met je voeten en kuiten. Maak bv. Opwaartse bewegingen met je kuiten en vervolgens cirkelvormige bewegingen met je voeten. Vermijd om met de benen over elkaar te zitten. Door die houding knel je het bloed af. Strek uw benen af en toe als je neerzit

draag gemakkelijke schoenen en eventueel ook steunkousen. Steunkousen knijpen de bloedvaten in de kuiten lichtjes dicht, waardoor het bloed ter plaatse sneller gaat stromen en zich veel minder makkelijk klontertjes vormen. Te strakke schoenen beletten dat je voeten kunnen uitzetten. Ik deed bij elke lang vlucht mijn schoenen uit!

cafeïne in koffie en thee, maar ook alcohol hebben een diuretische werking, waardoor je meer moet plassen. Daardoor wordt je bloed dikker en loop je meer kans op klonters. Bovendien word je op vlieghoogte sneller dronken, en krijg je dus vlug last van hoofdpijn.

drink zeker voldoende, bij voorkeur water, ongezoet fruitsap of tomatensap.

En wil je extra beenruimte hebben , dan kan je dat door een duurder vliegtuigticket te kopen en reizen in businessclass (hoger service- en comfortniveau). Vooral de low cost airlines gunnen je benen dus niet veel plaats.

 

11. Rookverbod

Ben je een fervent roker en denkt je dat het erg moeilijk zal worden tijdens een lange, rookvrije vlucht?

Misschien kan een nicotinepleister opgeplakt worden voor je vertrekt.

 

12. Huisdier mee

Gaat er ook een huisdier mee? Meld het dan vooraf! Een beperkt aantal dieren kan mee in de vliegtuigcabine, de andere moeten in de bagageruimte.

En … niet vergeten : het EU-paspoort voor dieren!

 

13. Mooi op tijd

Vertrek op tijd naar de luchthaven. Normaal moet je er ongeveer twee tot anderhalf uur op voorhand al zijn. Reken er ook nog wat reservetijd bij voor eventuele drukte onderweg, op de parking, bij de check-in-balie, bij de veiligheidscontrole …

Ik kan je verzekeren, wie met Rik op reis gaat, zal zelden te laat zijn! Hij is eerder véél te vroeg.

 

Ten slotte...
Om je handen te verfrissen is het fijn als je vochtige doekjes mee hebt of een antibacteriële gel (= niet duur in bv. het Kruidvat)

Een opblaasbaar nekkussentje is een prima hoofdsteun tijdens het slapen. Zorg voor een goed boek of een krant en je bent helemaal klaar voor je luchtreis.

Ik wens iedereen een aangename en veilige vlucht!

 

foto's genomen via google

 

Volgend deel : Vlieg je met me mee?