We fietsen verder in Polonnaruwa

 

We zetten ons fietstocht verder …

Het hart van Pollonaruwa wordt gevormd door de Dalada Maluwa (het Terras van de Tandrelikwie). Nu staat dit deel bekend als Sacred Quadrangle (vierhoekige tempelterras). Dit is een heilig terrein waar 12 magnifieke gebouwen  stonden. Het verhoogde en ommuurde terras bevat de gewijde gebouwen van de hoofdstad. Het is een prachtige verzameling waar men uren kan rondwandelen.

We begeven ons op heilig gebied met veel goed bewaarde ruïnes. Hier zijn overwegend religieuze gebouwen en reliekschrijnen. Voor het betreden van alle ruïnes moeten we de schoenen uitdoen.

In het midden van de vierhoek zien we de cirkelvormige Vatadage, een mooie tempel uit periode 1187-1196. De buitenste cirkel heeft een diameter van 18 meter en heeft vier ingangen. De prachtige positie van Boeddha maakt van deze Vatadage een absoluut hoogtepunt.

De Vatadage is een ronde bewaarplaats van relikwieën met op de basis friezen met voorstellingen van leeuwen en dwergen. Bij het binnengaan van de tempel, zien we mooie maanstenen. De vier trappen zijn geflankeerd door mooie wachterfiguren en balustrades met makara-motieven. De buitenste zuilenrij droeg vermoedelijk een overkapping ter bescherming van een centrale stoepa.

Op het bovenste balkon zitten vier boeddhabeelden voor een lage dagoba. Je kan hierboven rondlopen en elk van de Boeddhafiguren kijkt in een van de vier windstreken. Vanaf de muren observeren apen de toeristen.

foto genomen via : https://www.happymindtravels.com/polonnaruwa-sri-lanka/

 

Daartegenover staan de twee bijzondere tempels, Atadage en Hatadage. Ze bewaarden beide de Tand van Boeddha. De heilige tand van Boeddha bevindt zich nu in Kandy. Door de jaren heen heeft de tand op verschillende heilige plekken in Sri Lanka gelegen. In de glorietijd van Polonnaruwa is de tand dus ook in deze stad bewaard gebleven.

Atadage is het huis van de Acht Relikwieën

Deze tempel, gebouwd in de 11de eeuw, was de eerste 'Tempel van de Tand' en bestond vroeger uit twee verdiepingen. De 54 stenen zuilen, die deels versierd zijn met beeldhouwwerk, ondersteunden vroeger de – nu verdwenen – houten bovenverdieping waarin de Tandrelikwie werd bewaard. Tussen de beelden staat een bijna drie meter hoog stenen boeddhabeeld.

Hatadage is het huis van de Zestig Relikwieën

Deze tempel lijkt zowel in naam als in vorm op de Atadage en is voor hetzelfde doel gebouwd, toen de bescherming van de Tandrelikwie een symbool van koninklijke macht werd. Deze tempel is gebouwd met behulp van steen, baksteen en hout, hoewel alleen de delen bestaande uit baksteen en natuursteen overgebleven zijn.

Het lijkt een structuur met twee verdiepingen zijn geweest, waarvan de bovenverdieping vernield is. Drie Boeddhabeelden gesneden uit rotsgraniet bevinden zich binnen een kamer van het heiligdom.

 Thuparama Vihara

Achteraan links ligt de rechthoekige Thuparama Vihara uit de 12de eeuw. Het is een van de weinige tempels waarvan het dak bewaard gebleven is, het enige gebouw met deels bewaard gebleven ronde bakstenen gewelven. Het werd gebouwd voor de verering van Boeddha, in de prachtige originele bouwstijl die floreerde in Pollonaruwa.

In de dikke muur is een trap aangebracht die naar dit dak voert. De toegangspoort leidt naar een vestibule en men kan het binnenste heiligdom betreden. Er is een altaarschrijn, vier zittende en vier staande Boeddhafiguren uit kwartssteen. De buitenmuren  zijn versierd met fijn stucwerk en bas-reliëfs met halve zuilen, godheden (devas) en olifanten.

Tijdens onze reis, waren ze aan het renoveren (bovenstaande foto rechts)

Lata Mandapa

Lata Mandapa, betekent Rol van de Bloem Hal. Dit was de 'Bloemen- en perkamentenzaal' van koning Nissanka Malla (12de eeuw).

De pilaren hebben de vorm van gebogen lotusstengels en zijn onderdeel van een barokke periode uit de Singalese kunst, waarbij een sobere stijl plaatsmaakte voor uitbundige versieringen.

De buitengewone wiebelende kolommen ondersteunden het houten dak van een soort paviljoen met een kleine dagoba.

We hebben nog wat kracht in de benen en fietsen verder ….

 

Gal Vihara

Het hoogtepunt van Polonnaruwa en een meesterwerk van Boeddhistische kunst op Sri Lanka is ongetwijfeld Gal Vihara, de rotsschrijn met de beroemde Boeddhabeelden.

De boeddha’s van Gal Vihara behoren tot een van de hoogtepunten van Polonnaruwa en staan op elk toeristisch programma. Uit een reusachtige graniet-rots hebben de 12de eeuwse kunstenaars vier kolossale beelden van de verlichte Boeddha gehouwen. Deze prachtige beelden, uit de regeerperiode van Parakramabahu I, is een van de meesterwerken van de boeddhistische kunst (1153-1186). Naast twee mediterende boeddha’s zijn een liggende boeddha en een 7m hoge staande boeddha met voor de borst gekruiste armen te zien.

Aan de linkerkant zien we het oudste beeld. Het is een Boeddha die mediteert in zijn vertrouwde pose.

Later tijdens het bewind van Parakramabahu, is een tweede beeld uit de rots gehouwen. In een kleine grot (met bankje ervoor) wordt een zittende boeddha geflankeerd door de hindoegoden Brahma (links) en Vishnu (rechts).

Rechts daarvan staat het 7 meter hoge beeld van Boeddha. Lange tijd beweerden wetenschappers dat het Ananda, de lievelingsleerling van Boeddha, was. Dit kwam omdat de houding met de gekruiste armen voor de Verlichte ongebruikelijk is.

Tegenwoordig wordt echter aangenomen dat het Boeddha zelf is, vlak na de verlichting. Hij staat op een voetstuk in de vorm van een lotus in de 'zegenende houding', met gekruiste armen en de half gesloten ogen

Geheel rechts ligt de grootste figuur, een 14 m lange Boeddha bij zijn intrede in het nirwana. Deze liggende Boeddha is van zo’n uitzonderlijke schoonheid dat hij eeuwen lang de inspiratie vormde voor Singalese kunstenaars, maar nimmer is overtroffen. De kleurvariaties van de steen liggen als een dunne gerimpelde sluier over het figuur van Boeddha, terwijl hij in het nirvana wegglijdt.

Al deze beelden maakten deel uit van het Uttarama (noordelijk klooster), een kloostercomplex waarvan vrijwel niets is bewaard gebleven.

Voor de Gal Vihara heb ik enkele foto's genomen via google. Hierbij geef ik de link en daarop kan je ook meer lezen over dit hoogtepunt van Polonnaruwa.

https://www.tsemrinpoche.com/tsem-tulku-rinpoche/inspiration-worthy-words/gal-vihara.html

 

Hiermee is bijlange nog niet alles verteld en getoond van wat we op onze fietstocht bezocht hebben. Ik wil jullie niet langer 'vervelen' met nog meer ruïnes en boeddhabeelden.

 

In volgend deel gaan we naar de torenhoge rots van Sigiriya