Wandeling in de Picos de Europa

In vorig deel kwamen we boven met de kabelbaan aan de Mirador el Cable. Van hieruit kunnen ambitieuze wandelaars doorlopen naar de top van de Peña Vieja (2617 m) – een van de hoogste pieken in de provincie Cantabrië.

'foto genomen via google'

Wij zijn ook gaan wandelen, richting de enorm bergwand van Peña Vieja. Ondanks de hoogte zijn de paden niet moeilijk en onze moeite wordt beloond met een onvergetelijk zicht op het gebergte. (de foto's zijn het mooist als je ze aanklikt)

Foto hierboven => In de verte (rechts) zie je het pad dat we zullen volgen (foto hierboven)

De Picos de Europa vormen een steile bergketen op minder dan 40 km van de zee. er is een hoogteverschil van 2500 m tussen het laagste punt en de Torre Cerredo, de top van 2648 m hoog. De Picos zijn een reisbestemming op zich!

kijk eens hoe indrukwekkend dáár links!

maar ook dáár rechts ...

dan maar samen kijken welke richting we uitgaan ...

Het is verbazingwekkend hoeveel toppen, bergengten en zelfs bergpassen in dit relatief kleine berggebied voorkomt.

Het is een ideale plek voor wandelaars en klimmers.

Het nationaal park van de Picos de Europa is zo fascinerend omdat het niet gemakkelijk is om te bezoeken. Je moet moeite doen om de toppen te veroveren. Wij zullen niet zo hoog gaan. Maar echte klimmers moeten de stapschoenen aantrekken, de paden volgen, de hoogtevrees overwinnen en lopen langs indrukwekkende kliffen. Dan sluiten ze de streek in hun hart en staan ze, midden in het massief,  verloren in een mysterieuze nevel op meer dan 2000 m hoogte.

Het is tijd om even uit te rusten en zo te genieten van de stilte en de grootsheid van de natuur

Wij komen nog langs de rotsen die begroeid zijn met bloemen. De 'echte' beklimmers komen heel hoog niets van begroeiing meer tegen.

Op stap dan maar ... nog iets verder. Het was zo elke keer van "Laten we nog eens gaan tot aan de bocht .. zien wat er daar weer voor moois is!"