BURGOS, El Catedral de Santa Maria
In vorig deel stonden we vol bewondering bij het zien van de kathedraal van Santa de Maria. Het wordt tijd om het interieur te bekijken.
Er bevinden zich in de kathedraal wel twintig zijkapellen en elke kapel is een klein museum. Het is onmogelijk om alles te tonen, ik probeer zoveel mogelijk weer te geven. En voor het overige … zal je Burgos eens moeten bezoeken.
We komen in een eerste lange gang, met links en rechts de 'kapellen'. De audiogids vertelt ons wat we te zien krijgen.
Capilla de Santa Ana
In deze kapel staat een schitterend retabel van verguld eikenhout. Dit juweeltje is zeker een van de mooiste van Spanje.
Het imposante altaarstuk (1490) is van de Antwerpse beeldhouwer Gil de Siloé, in samenwerking met de schilder Diego de la Cruz.
Het middenpaneel toont de H. Anna met de H. Joachim.
De graftombe van bisschop Luis Acuña is werk van Diego de Siloé.
Capilla del Condestable
Deze kapel (15de eeuw) is bewonderenswaardig groots en blijft een beroemde deel van de kathedraal.
Het is precies ‘een kathedraal ín een kathedraal’. De kapel is opgetrokken met marmer van Carrara.
(deze foto heb ik van google genomen)
Alle grote beeldhouwers uit het Burgos (het begin van de renaissance) hebben meegewerkt aan de weelderige decoratie van de muren en het altaarstuk.
De Grootmaarschalk (Condestable) en zijn echtgenote liggen begraven in hun praalgraf uit carraramarmer, naast een enorme roodmarmeren grafsteen, die voor hun kinderen bestemd was. De tombe staat hier sinds 1496.
Escalera Dorada (de Gouden trap)
Deze majestueuze renaissancetrap in twee delen is begin 16de eeuw ontworpen door Diego de Siloé.
De Franse meestersmid Hilaire werkte mee aan de uitvoering van de elegante vergulde leuning.
Capilla de la Presentación
Deze grafkapel met een stervormig gewelf (1519-1524) is de laatste rustplaats voor de bisschop van Lerma, Gonzalo Diaz.
Het begrafenisbed werd in het wit albast gesneden door de beeldhouwer Felipe Bigarny in 1524 en 1525. In de wanden zijn mooie medaillons gesneden!
Er zijn nog een kapellen 'IN' de kapel.
Het Koor (of het schip)
Als we naar het midden van de kathedraal gaan, zien we dat op de kruising van het midden-en dwarsschip veel mensen bijeen staan en foto’s nemen.
Hoog boven ons (54 m) schittert een prachtige gebeeldhouwde koepel.
Het is een waar kunstwerk uit de 16de eeuw, een uiterst fijn bewerkte ster met een duidelijk Moorse invloed.
Op de vloer, net onder de lichtkoepel, herinnert een eenvoudige grafsteen aan Rodrigo Díaz de Vivar, beter bekend als El Cid, de nationale held van Spanje. Zijn vrouw, Jimena, ligt naast hem onder de vloer van de kathedraal. Op het grafschrift zie je de namen Rodericus en Eximina. Als bekende Spaanse nationale held belichaamt El Cid de ridderlijkheid en de deugd.
Iets verder zien we het koorgestoelte. Dit afgesloten priesterkoor is bestemd voor de kanunniken. We zijn echt gefascineerd door het imposante houtsnijwerk van 103 notenhouten koorstoelen, tussen 1507 en 1512 vervaardigd door Felipe Bigarny.
Elke stoel vertelt een eigen verhaal : taferelen uit het Oude en Nieuwe Testament, de heiligenlevens … en op het onderste deel mythologische of komische scènes. Ze zijn vervaardigd uit notenhout met palmhouten inlegwerk en behoren wellicht tot de mooiste koorstoelen van Spanje.
In het midden prijkt een houten grafmonument. Daarop bevindt zich, in een glazen kist, een mooi liggende figuur, de bisschop Maurico, de stichter van de kathedraal. Het beeld is uit hout gesneden en vervolgens bedekt met een laag geëmailleerd koper (13de eeuw).
Het retabel van het hoofdaltaar is in renaissancestijl, met een Mariabeeld van massief zilver. De ijzeren en bronzen hekken dateren uit de 17de eeuw.
De Capilla Mayor
Achter het altaar staat een kolossaal retabel uit 1578, glimmend van het verguldsel, dat leest als een platenboek van religie en kerkgeschiedenis. Tot de meest befaamde voorstellingen op deze altaarwand behoren de Hemelvaart en de kroning van Maria, beide van de hand van Juan de Anchieta. In het midden staat Maria, gemaakt van puur zilver.
Capilla del Santo Cristo
We mogen hier binnen, op voorwaarde dat we héél stil zijn en geen foto’s nemen. We zien de gekruisigde Christusfiguur. Het lichaam is in buffelleer getooid dat aan een echte huid doet denken. Op armen en hoofd zien we duidelijk de onderhuidse aderen lopen en er zijn menselijke hoofd-en wenkbrauwharen.
foto genomen via google
Capilla de la Visitación
Capilla de natividad de nuestra Señora