Istanbul, stad aan de Bosporus
Istanbul, de enige stad die op twee continenten ligt.
Istanbul is - naast de brug tussen oost en west - een adembenemende stad aan het water, die zelfs artiesten als Mozart en Agatha Christie wist te inspireren.
The mystery of Room 411 van Agatha Christie
Het is dan ook geen wonder dat deze bruisende metropool aan de Bosporus, in 2010, tot Europese Culturele Hoofdstad werd uitgeroepen.
Jammer genoeg zijn al die mooie steden en cultuur nu doelwit voor terrorisme en worden ze bedreigd door aanslagen en bommen. Ook vandaag werd de wereld wakker geschud door een bommelding in het historisch centrum van Istanbul, met opnieuw doden en gewonden tot gevolg.
Wij bezochten (in 1999) Istanbul tijdens een 8-daagse rondreis door Turkije. We hebben alleen mooie herinneringen aan die reis. Er waren wel rellen tussen Koerden en Turken, maar dat hield ons niet tegen om de reis te maken.
Ik probeer er wat foto’s van toen bij te plaatsen, maar de kwaliteit laat te wensen over (ik bezat nog geen digitaal fototoestel)
We beginnen de reis met een wandeling naar historisch centrum, de Sultanahmet buurt. De wijk en het plein zijn genoemd naar Sultan Ahmed I.
Het Sultanahmet-plein is een populaire ontmoetingsplaats en ligt centraal tussen de belangrijkste bezienswaardigheden. Hier bevinden zich de Top-3 van Istanbul: de majestueuze Blauwe Moskee - dé publiekstrekker van de stad, de Hagia (Aya) Sophia – en het Topkapi-paleis op loopafstand van elkaar.
'De Aya Sofia'
De Aya Sofia of Hagia Sophia
‘Salomon, ik heb je overtroffen ..’ riep bouwheer Keizer Justinianus uit toen dit bouwkundig hoogstandje voltooid werd.
De Aya Sofia was eerst een Byzantijnse kerk en dat is nog steeds zichtbaar. Ze werd gebouwd door Constantijn de Grote en herbouwd door Justinianus in de 6de eeuw. De groene pilaren had hij wel gepikt uit een voormalig wereldwonder dat in puin lag: de Artemistempel van Efeze.
Na de verovering door de Ottomanen (1453) werden, symmetrisch op de hoeken, 4 slanke minaretten bijgebouwd. Alle bestaande mozaïeken en muurschilderingen werden overpleisterd. Zo veranderde de orthodoxe kerk op slag in een moskee. Het is een van de belangrijkste bouwwerken ter wereld en een grote inspiratiebron voor latere islamitische architectuur.
Het was echter Atatürk, de eerste Turkse president, die de staatsgodsdienst afschafte, en de Aya Sofia doet sinds 1934 dienst als museum.
Het gebouw lokt dagelijks duizenden bezoekers die er de prachtige mozaïeken en fresco’s komen bewonderen. In 1985 werd het gebouw opgenomen op de UNESCO Werelderfgoedlijst.
Men kan bijna niet anders dan in bewondering staan voor wat duizenden jaar lang de hoofdstad van de orthodoxie was. Alhoewel de Aya Sofia na de verovering door de Ottomanen, een moskee werd, is het toch vooral het christelijke erfgoed waar de bezoekers met open mond naar staan te kijken.
De indrukwekkende koepel rijst tot een hoogte van 55 meter en heeft een diameter van 31 meter.
Het christendom en de islam versmelten hier naadloos in mekaar.
Geen plek die meer het minnespel van twee mondiale religies symboliseert.
We worden er stil van als we de grootsheid zien en de rust die ervan uitgaat opnemen.
We laten ons ook niet afschrikken van de steigers binnenin. Die periode dat wij een bezoek brengen, zijn ze druk in de weer met restauratiewerken.
We nemen de tijd om dit belangrijk bouwwerk en de mozaïeken te bezichtigen.
Er mogen binnen geen foto’s genomen worden met flits en aangezien ik nog een ouder fototoestel had, plaats ik hier de afbeeldingen genomen via google.
Het Kariye-museum, de 11de eeuwse kerk van de Heilige Redder in Chora, is na de Sint Sophia, het meest belangrijke Byzantijnse monument in Istanbul.
Zo onopvallend in architectuur, zo rijkelijk zijn de muren aan de binnenzijde versierd met fresco’s en mozaïeken.
Afbeeldingen uit het leven van de Maagd Maria, uitgevoerd in briljante kleuren, getuigen van de enorme beeldingskracht van de Byzantijnse kunst.